Nem indulnak charterjáratok idén a pogányi reptérről - az utazási irodák nem kockáztatnak

2013. május 13. hétfő 18:45

Nem indulnak charterjáratok idén a pogányi reptérről - az utazási irodák nem kockáztatnak

Úgy tűnik, hiába emelkedett tavaly a pogányi repülőtér árbevétele, idén nem indulnak sem charter-, sem menetrend szerinti járatok a légikikötőből. Dragovácz Márk, a repteret üzemeltető társaság ügyvezető igazgatója szerint addig nem növekedik a kikötő forgalma, amíg nem erősödik a régió gazdasági és turisztikai versenyképessége. Látszik, hogy a megfelelő marketing stratégiára tavaly elkülönített ötmillió forintból nem lehetett csodát tenni...

- A charterjáratok azért nem tudtak elindulni, mert bár hiába tárgyalt (és szerzett jó ajánlatokat) több légitársaságtól a repülőtér, hogy a nyaraló-járatok elindulhassanak, az utazási irodák a régió vásárlóerejére és a gazdasági helyzetre hivatkozva nem merték megkockáztatni a járatindítást. A charterjáratok indítása tehát nem rajtunk múlt - foglalta össze a lényeget röviden Dragovácz Márk, a reptér üzemeltetését végző cég vezetője.

Mire elég ötmillió forint?

A repteret üzemeltető cég 2012 szeptembere óta 2,685 millió forintot költött marketingtevékenységre - a számára juttatott ötmillió forintos stratégiai keretből. A charter- és a menetrend szerinti járatindítás mellett a kisgépes repülés fejlesztése volt a cél. Az előbbi kettő a cikkben leírtak miatt egyelőre nem valósulhatott meg, noha Dragovácz szerint a begyűjtött információk, kapcsolatok komoly jelentőséggel bírnak. A kisgépes repülés fejlesztésének köszönhető leginkább a tavalyi árbevétel növekedése is. A társaság a repülőtér meglévő lehetőségeit, navigációs berendezéseit és szolgáltatásait kihasználva igyekszik minél több lehetséges partnert felkutatni.

Az ügyvezető szerint pillanatnyilag nincs olyan légitársaság Európában, amely „saját erőből" indítana menetrend szerinti járatokat Pécsre.

- A marketing tevékenység részeként az ilyen jellegű járatok indításáról négy légitársasággal is tárgyaltunk, azok azonban csak egyfajta veszteségfinanszírozás mellett vállalták volna a járatindítást - ahogy az más regionális reptereken is jellemző. Ezt a kockázatot a pécsi önkormányzat azonban érthető módon egyedül nem vállalhatta - fogalmazott a szakember.

A korábban kitűzött célok megvalósítására vonatkozó kérdésünkre adott válaszból megtudtuk, hogy 2009 óta folyamatosan sikerül növelni a forgalmat és az abból eredő bevételeket, ezáltal csökkentve a tulajdonosok veszteségeit.

- A tavalyi évben a repülőtér árbevétele 30 százalékkal haladta meg az előző évit. Ez leginkább a nemzetközi forgalomban részt vevő légi járművek aránya növekedésének volt köszönhető. Emellett 2012-ben a magyar állam teljesített egy korábbról fennálló kötelezettségét.

Ennek ellenére a cég mérleg szerinti eredménye mínusz 13 millió forint, míg az éves költségvetés tavaly 175 millió forint volt, amelynek több mint a felét saját bevétel adta. A marketing stratégia kialakítására elkülönített ötmillió forintból tavaly szeptember óta 2,6 millió forintot költöttek el.

A jövőt illetően továbbra is optimista a cégvezető.

- A charterjáratok elmaradása természetesen bevételkiesést okoz a repülőtérnek. Ezt a kiesést további takarékoskodással, illetve a kisgépes forgalom növelésével próbáljuk pótolni. Reményeink szerint jövőre újra tudunk charterjáratokat indítani, de ehhez folytatnunk kell a megkezdett marketingmunkát. A repülőtér hosszú távú rentábilis üzemeltetésének a régiós összefogás lehet a kulcsa. A régió gazdasági szereplőinek, önkormányzatoknak turisztikában érdekelt szervezeteknek fel kellene ismerniük, hogy a repülőtér működése az ő gazdasági céljaikat is szolgálja, szolgálhatja.

Dragovácz Márk hozzátette, hogy addig nem tud növekedni a reptér forgalma, amíg a régió gazdasági, turisztikai versenyképessége nem növekszik.

- A repülőtéri infrastruktúra most is alkalmas 90-100 fős légi járművek fogadására és kiszolgálására. A repülőtérre, mint gazdaságélénkítő eszközre kell tekinteni, amely idevonzhatja a tőkét, turistákat, lehetővé teszi a régió lakóinak utazásait, azonban önmagában a repülőtér megléte kevés ehhez.

H. L. B.