Dunántúli Napló: zuhanás közben

2010. május 24. hétfő 19:11

A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség, a MATESZ nemrég tette közzé első negyedéves hivatalos adatait (lásd a szervezet honlapjának oldaláról készült printscreent a cikkben - a szerk.). A nyomtatott sajtó eladási adatai eleve meglehetősen lehangolóak, de a baranyai napilap hivatalos példányszáma az elmúlt egy évben akkora mértékben zuhant, mint még soha a története folyamán. Míg 2009 első felében 44 ezret, addig 2010 elején naponta már csak 32 ezret értékesítettek belőle.

Vásárlóinak mintegy harmadát elvesztette az elmúlt 12 hónapban a megyei lap, s mivel az Új Dunántúli Naplót hagyományosan 55-45 százalékban olvassák a nempécsiek és a pécsiek, elmondható, hogy a napilapot ma már kevesebb, mint 15 ezren fizetik elő és vásárolják Pécsett.



A rendszerváltozás éveiben még a legnagyobb vidéki újságként jegyzett, akkoriban 108 ezres napi eladott példányszámmal büszkélkedő orgánum utóbbi hónapokban tapasztalt zuhanórepülése már csak azért is megdöbbentő, mert az elmúlt tíz évben (miközben a napilappiac máshol is erősen megszenvedte az online lapok és az ingyenes kiadványok térhódítását) az ÚDN-t kiadó németországi vállalkozás, az Axel Springer stabil, stagnáló példányszámról adott ki jelentéseket.

Szakmabeliek szerint a jelenlegi auditált (hitelesített) példányszám, mely az egy évvel ezelőttihez képest naponta 12 ezerrel kevesebb (kb. 30%) eladott újságot jelent, valószínűleg nem a bukóág alja, hiszen - a költségcsökkentés miatti leépítéseknek, átszervezéseknek köszönhetően - az egyre több központi és egyre kevesebb helyi hírt közlő vidéki lapokra nem látszik, hogy nőne a kereslet.

A zuhanó példányszám (és az az olvasói összetétel, mely mára a hirdetési piac ítélete szerint "leértékelt" nyugdíjasok túlsúlyát jelenti) miatt a hirdetési bevételek jó részét is bukja a megyei napilap. Ez pedig éves szinten újabb komoly, több százmilliós nagyságrendű bevételcsökkenést jelent.




P. Zs.